fredag 21 mars 2014

Tillbaka i Värmland igen

Ja då var jag/ vi "hemma" igen! Detta med lite kluvna känslor och en massa erfarenheter rikare. Familjen har både decimerats och även utökats. Colosso springer på dom evigt gröna ängarna och äter där tre rätters a la carte så ofta han vill. Rip Colosso,snällare hund får man nog leta sej trött efter! Hästarna är dom samma och jag håller tummarna för att Max blir kvar en bra stund till även om det ibland ser mörkt ut. Befäst är i alla fall att han har vait katt i sitt tidigare liv :-) Mina nya vänner är Hilda en liten tjej som redan vid mycket tidig ålder visat sej ha en vilja av stål .. Är karl tokig och fruktansvärt bestämd med vad som ska serveras i matskålen. hon har för övrigt sylvassa tänder. Sen har även Aries flyttat in,en lite äldre kille som är riktigt spännande att lära känna. Även han har en rätt udda personlighet .. Men det är väl sådana kompisar jag brukar öppna mitt hjärta för så jag är inte förvånad! Aries älskar katter .. Katterna älskar inte Aries sätt att visa sin (bit)vis kärleksfulla sida. Han är en ögontjänare av stora mått och samtidigt väldigt ( alltför ) klok.

måndag 31 oktober 2011

Jag bara undrar ..

Man hör ju ofta äldre gammla människor säja - nä sådana morderna saker kan jag inte med -

Man hör sej själv säja att - nä sådan mat äter inte dom gammla - då snackar vi .. Svårtuggat,starkt kryddat eller det som helt enkelt ses som konstig mat!

Man säjer till sina barn att dom inte får äta godis si och så sent för att dom inte ska bli för pigga för att sova.

Vi säjer själva att efter det och det klockslaget kan jag inte dricka kaffe för då somnar jag inte .

Det är allmänt känt att äldreomsorgen inte direkt är ett pluskonto,inte när det gäller ekonomi och inte heller på personaltätheten.

Vi som jobbar på diverse former av boenden vet att det är en riktigt bra natt om dom boende sover. Detta inte för att man är rädd för att jobba utan mera för att man ska hinna med alla uppgifter man är ålaggd att göra .. Detta inkl dom som bor på boendet, och givetvis för individen själv ..

Då undrar jag bara .. Hur i helvete kan nån komma på att dra in ev kvälls/natt mackor??
Erbjuda smoothies???

Smoothies är för 55+ generationen nåt skumt/konstigt .. Det är kallt och innehåller socker ( fruktsocker piggar upp det oxå )och sist men då absolut inte minst fibrer .. Fibrer sätter fart på magen,sockret sätter fart på benen och kylan sätter fart på oviljan att krypa i säng.

För dom som förkastar denna ungdommens nya hälsodryck och källa till energi sätter det fart på kurret i magen.

Mm,jag bara undrar vad tänker man med när sådana förslag får chansen att komma till ytan?

Å vad är det för fel p gammla hederliga ostmackor? Tja mer än att dom kostar? Men knappast mer än en .. smoothie!

torsdag 27 oktober 2011

Lite hormondrake!

Jag har inte skrivit det förut men nu gör jag det! Det är en mening som jag hasplat ur mej sedan draken var 16 år.

- du kommer att bli Sveriges,ja om inte Nordens äldsta gymnasie elev - Varför???

Jo,det ska jag berätta!
Till att börja med så har den stackars draken en mor som gillar uniformer,vad kan då vara mer passande än polis? Ytterliggare aspekt på det hela är att han har kropp för att bära upp uniform. Att det finns rätt många som inte har det borde göra yrkesvalet ännu enklare.

Sen har draken egna åsikter!

Hans far .. ja det vette katten vad han egentligen tycker mer än att draken ska ha NÅN utbildning i alla fall.

Det är vad vi föräldrar har för åsikt och så här började det.
Sonen som är estetiskt lags sökte och kom dessutom (?!) in på den etetiska utbildningen .. Hoppade av strax innan jul! Motivering? Tja,konsthistoria hör inte ihop med det han vill göra. Som om inte denna hiskeliga del av skolgången vore nog så skulle man visst lära sej engelskt slang!! Det vet ju vem som helst utom skolledningen och mossigga föräldrar att sånt finns ju inte "på riktigt". Nä,med en sådan taskig studieplan kan man hoppa av och gå IV programmet en termin för att sedan läsa samhäll.

Den mossigga mamman pustar ut och tycker att ..ja det kan ju funka. Först samhäll,sen lite militärtjänst och sedan den där polishögskolan!

Trodde jag ja ..

Nytt avhopp och den här gången under parollen att han var den ende som inte spelade hockey i klassen . Men dom spelar väl för tusan inte hockey på lektionerna?? Orkade inte mer.
Tillbaka till nån slags IV igen ..

Tillbaka på ruta 1 och drakens sista chans,nu har den lokala skolan lagt ner och han får söka till nån utb inne i stora staden .

Samhäll igen .. mm jag tror det den dan han går ut!!

Mycket riktigt,men den här gången tog det en hel månad innan det kröp fram .. Och det var nog inte meningen att nån skulle få reda på avhoppet skulle jag tro .. Men världen är bra mycket mindre än vad drakar på 18 år verkar fatta! Lustigt nog är den månaden han har varit "skol lös" den enda månaden han har tagit sej upp ur sängen och åkt med bussen in till skolan! synd bara att det inte var hans skola och hans klass som han hängde på. Nä,den jäkla ungen hängde med en kompis in på hans lektioner!
Hoppas att han kanske lärde sej något i alla fall.

Nu är det sista chansen och piskan på ryggen!

Praktiskt linje .. Bygg & måleri kan det måntro passa den unge herrn? Han har ju tyvärr inte gått såpass länge på samhäll för att fått lära sej fylla i blanketten till socialen!

Värst är nog att .. jag var faan inte ett dugg bättre själv :-)

onsdag 26 oktober 2011

Ullared åh Ullared!

Ullared,IKEA å allt vad det nu heter .. Jag är INGEN fan av det hela!
Men precis som allt annat i det dagliga livet måste man ibland göra saker som man inte vill!

Alltså for jag till Ullared!

Grundförutsättningarna var kanske inte dom bästa. Jag hade jobbat natt och for iväg en ½ timme efter avslutat pass. På mitt jobb sover man INTE när man jobbar,för att vara helt ärlig hinner man med två maror på dom 10 timmar passet varar.

Hursomhelst så for vi! På vägen dit typ i närheten av Jönköping skulle GPSn startas. detta visade sej vara helt hopplöst. Positiv som jag är var min åsikt att det ska väl inte va så jävla svårt att hitta!

Det var det!

Vi stannade vid 3 tillfällen och frågade efter vägen . Fick 2 handskrivna kartor och slutligen en muntlig .. Av en karl dessutom! Den siste,dvs karln var den som fick oss på rätt väg .. typ så där efter 10 mils irrande i dom småländska skogarna!

Vi for vid 07.30,var framme 13.00 och kissnödiga. Vi var inte dom enda kissnödiga,vi var heller inte dom enda som trodde att det inte fanns toaletter inne på Gekås.. Det var måånga fler och därmed kö till dass!

Till slut kom vi i alla fall in,på den biten var det ingen kö. det första jag ser är .. just det ! Toaletter!

Jag visste exakt vad jag skulle ha,ridbrallor till mej.. Underkläder till junior och sedan kanske något litet och onyttigt,men bara kanske. Det bidde en rosa rattmuff!

Min vännina som var med skulle ha mer,detta reulterade givetvis i att jag blev sittandes och halvsov på en pall med mattor. Det är då man iaktar .. Tar upp telefonen efter att ha hört ett antal dispyter mellan äkta par och barn/föräldrar. ringer min väninna som älskar Ullared bara för att berätta hur mycket jag hatar sån här idioti!

UT!
Jo,vi kom ut och jag slapp få ont i magen över okynneshandlande detta berodde förmodligen till största delen på att jag var TRÖTT.

En tallrik med falaffel och ett toa besök senare var vi på väg hem igen! Efter så där 15 mil säjer jag till min väninna att vägen börjar bli otäckt smal och undrar om hon kan ta ratten en stund? Det gjorde hon ( tänkte nog ta sej hem oskadd).
Jag blundar i vad jag tror är 5 min ..

Min väninna är Östgöte och trogen Ullared,meningen jag öppnar ögonen till är - det ser ut som att vi är konstigt nära GBG -

Jag blir genast klarvaken .. ser mej om och konstaterar krasst att . Nope vi är inte nära GBG , vi är I GBG!
Kan det bli värre? Vi skulle till Linköping!?

Jo då .. det kan alltid bli värre!
Vänninan säjer med panik i blicken att jag kör inte i GBG!! Punkt slut!
Hon är alltså på G att stanna bilen och gå ur .. Som tur är får jag henne på bättre tankar och vi svänger av på första avfart ..byter chafför och sedan är det gasen i botten. Hur svårt kan det va att hitta "hem" ?!

I utsövt tillstånd hade jag med största sannolikhet fixat det .. Men med en GPS som funkar om den får rätt sladd,dvs vi hade fel sladd. Och lite mindre stress som gick ut på 2 hästar och tre hundar som behöver sin människa klarade jag inte ut det hela!

RING EN VÄN!
Tur man ser på tv nån gång i alla fall! Än mer tur att man både har vänner och vänner som är bosatrta i GBG .. För det var ta mej tusan inte långt ifrån att jag svängde av mot Karlstad .. Lagom nära och enkelt att hitta.

"hemme" var vi vid 22 tiden . Sov gjorde jag 22.15 Då var hundarna rastade och katterna hade fått mat ..

No more Ullared utan att det sker via en bokad biljett här ..om ens då!

torsdag 20 oktober 2011

Sov gott store Colosso!


Jo,min Colosso fick somna in i går. Ett jäkla beslut att ta men för att han skulle få en värdig avslutning på ett liv som kanske inte varit allt för värdigt tog jag det svåra beslutet i måndags och i går var det över.

Jag är så jädra lycklig att ha funnit en vetrinärklinik som verkligen ger ALLT för både djur och ägare!
I går skulle jag egentligen ha haft en helt " ny vette " ja inte ny i ordets bemärkelse men dock ny för mej. En av tjejerna jag träffat många gånger förut kände igen både mitt och hundens namn. Hon var så gullig att hon helt enkelt bytte patient med en annan vette .. Hur många tänker så?

Fy för den lede som jag snörvlade och hade mej .. men allt gick så otroligt lungt och stilla till,jag hade ju förvarnat om hur rädd Colosso är /var för främmande människor och miljöer. Att han har/hade en otroligt låg smärt tröskel osv. Vetten lyssnade in mej och sa att vi tar det i er takt .. Det tog tid och jag märkte trycket i korridorerna men inte ett spår av den biten inne hos oss.

Så nu springer Colosso på dom evigt gröna ängarna med Buster,Ofelia och många andra kompisar. Han behöver inte tänka på varken vikt eller att vara rädd ..

Vila i frid min gosse,jag vet att vi möts igen men hoppas att det dröjer ett tag.

Och .. tack Valla djursjukhus för ALL och då menar jag ALL hjälp jag fått. Det har inte varit lite dom senaste månaderna.

Återkommer om detta.

tisdag 12 juli 2011

Numera titulerar jag mej som Östgöte!

Jo då herrens vägar äro outgrunderliga .. eller hur det nu är dom säjer!

Min fars släktforskande ledde oss till heliga Birgitta,kan man säja att jag söker mina rötter?

Med mej i sökandet har jag alla hundarna och dom katter som blev kvar efter "syra attacken". Hästarna är här dom oxå .. Jobb har jag fått,kanske lite mera än vad jag bad om men det är väl bättre än inget alls?!

Visst är Värmland fint,rent utav vacker men man ser ju inte skogen för alla träden säjs det. Här i Östergötland ser jag det mesta som exotiskt .. Kanalen med broöppningar och stora båtar som passerar framför näsan på mej. Exotiskt var gång som man inte har bråttom!

Kultur och historia så det riktigt stänker om det,hästar i varenda hage. Slätter med en fauna som vi absolut inte har "där hemma "

Sen så finns det rondeller .. Överallt vart man än ska är det rondeller,återkommer till dom i ett annat inlägg tror jag ..

fredag 1 oktober 2010

Rent ut sagt på klingande värmländska .. SKITKUL!!





Lillebror har i dag officiell invigning av sin tatuerings studio .. Jag hoppas innerligt att det här kommer att går bra!

Naturligtvis så ska man önska att det går bra för alla drivna människor som lyckas med det dom brinner för .. Men jag är även lite ego .. Förra gången han hade egen lokal resulterade det i att han drog till Afghanistan och krigade,jag körde skytteltrafik med hästsläp fullsmockat med hans mindre värdefulla prylar. Dessa prylar återfinns sedan ett antal år tillbaka fortfarande i min källare .. i mitt garage och i min friggebod ..

Ganska naturligt att hålla tummarna för framgång i alla dess former nu *L*!! Som om det inte räcker har jag släpat en tung jädra tandläkarstol åt honom .. Den vill jag INTE ha tillbaka i garaget ( hoppas nu brorsan läser det här ).

Ego 2 ... Det var JAG som fixade fram första utrustningen till lillebror .. att det sedan tog ett par år innan han kom på att den kunde/skulle användas är en annan femma . Men nu är han där i alla fall,han har gaddat en bunt människor och blivit riktigt duktig otroligt snabbt. Naturligtvis ligger airbrusch målningen i grunden för tatueringen men .. Jo han är lite extra duktig änså! Okay .. jag är bara liite stolt över honom oxå ( det är nu han inte ska läsa här ).

Hans motivlack har gått under namnet ghost of sweden .. Nu finns även ghost inc och det är dit man ska gå för att få kludd på kroppen.

måndag 20 september 2010

döden,döden,döden .. eller en början till döden i alla fall

Vet inte om det är fler än mej som tänker på Astrid Lindgren i samband med döden,döden,döden .. Men i en av alla interjuver som jag hört/sett med henne inledde hon med just den meningen ..

Jag har fått tillåtelse från min arbetsgivare/chef eller vad man nu kan kalla den som gett mej jobbet som personlig assistent .. Chefen känns bra för det var ju han som anställde mej så jag kör vidare på chefen! Just det,tillåtelsen att skriva om döden alltså .. För om det är något som kantat mitt liv sedan jag fick jobb i februari är det just döden!

Min chef har personlig assistent pga en muskelsjukdom,en progressiv sådan oxå för den delen . Med progressiv menas att det går snabbt att bli sämre.
Min chefs fru hade ms .. En djävulens sjukdom det oxå..

Den 11 juli i år for min chefs fru till en vad som kallas för dödsklinik .. Dignitas tror jag tom att den heter.
Redan första dagen på jobbet fick jag reda på att chefen och hans fru var ganska långt framskridna med planerna på att avsluta sitt liv på ett värdigare sätt än vad deras sjukdommar skulle leda till. Vad säjer man vid ett sådant besked????

Eh,jaha tror jag väl att jag fick ur mej. Inte så att jag tog eller tar avstånd från det här med dödshjälp utan mer av ren överraskning!
Lite senare samma dag och då även min första arbetsdag fann jag mej sittandes och disskutera min nye chefs frus kommande död.

Det här innlägget är bara början på en resa som jag aldrig trott mej få uppleva .. Men redan här kan jag för dom med dödsångest och som läser min blogg berätta att det är ta mej faan inte lätt att få dö!!

Nu är det dags för bingen .. har jobbat kvällen och i morrn bitti väntar hästarna på att få komma ut .. å detta innan jag börjar jobba .. Hårt liv för morgontrötta jag!

Åhh hujedamej hur ska det gå???

Somnade tidigt i går ..
Vaknade tidigt,datorn tog längre tid på sej än kaffet inte direkt ovanligt tyvärr. I dag hade jag förmodligen sluppit en massa onödigt städande om datorn varit snabbare!

Ja,jag tänker på vad som avgjordes under natten. Lyckades sprutlacka halva köket när jag med en klunk kaffe i munnen äntligen fick upp aftonbladet.Var kanske inte riktigt så här jag röstat ( å andra sidan är jag bara 1 röst ). Att SD hade så många anhängare är rent skrämmande i mina ögon .. Att Reinfeldt får fortsätta sitt egna krig mot den lilla människan är betryckande värre ..

Jag trodde i min enfald att vi små människor vid det här laget insett att Reinfeldt inte är bra för nån annan än den som har gott om pengar,bor fint och aldrig blir sjuk. Dom som inte har några bekymmer med gammla föräldrar,sjuka föräldrar eller struliga barn .. Barn med någon form av handikapp eller andra människor med handikapp .. Tusan oxå .. jag räknade just upp det jag faktiskt trodde var merparten av vårat lands befolkning och ändå fick jag inte med allt!

Sen då .. har inte våra invandrare rösträtt längre????

Enda trösten en dag som i dag får väl då vara vårat kommunalval .. där funkade det. Iofs går nog vårt styre där rätt slentriant ocm man ska blicka bakåt i tiden. Men det känns som att våran Bood står rätt stadigt med fötterna på jorden och kan göra ett bra jobb med lite nytänk i.

söndag 19 september 2010

Sverige år 2010 i Reinfeldts styre ...

Läs hela "Klamydiabrevet" ,det har absolut inget med den klamydia vi först tänker på att göra.
Det är helt enkelt en historia som kan bli både din och min historia om vårat samhälle fortsätter under det styret som pågått dom senaste åren .. Jag har varit och smakat på den men klarade mej bra mycket bättre än kvinnan som brevet handlar om!

http://klamydiabrevet.blogspot.com/2010/09/sveket.html#comment-form

söndag 5 september 2010

Mördarhund??



Näää,det är bara Rolf som spanar på "resterna" efter Colosso .. Fyra tag med borsten och dom högarna är resultatet!
Vet inte varför men det verkar bli mer och mer för varje år vid fällningen!

Vart tog tiden vägen???

Bara så där utan att jag märkt av det har hösten kommit! Kantarellerna står kvar i skogen,min brädfodring är samma som förra år och har kvar samma fläckar med avsaknad av färg.

Hundarna fäller och jag fattar ingenting!!!

Det här var första sommaren på många år som jag skulle njuta,njuta av min fasta tjänst och inte tokjobba. Ägna mej åt barn,djur och trädgård .. Dä sket säj!! Jag har tok jobbat i vanlig ordning men för en gångs skull på ett och samma ställe. Omständigheterna har minst sagt varit underliga,något som jag först ska kolla om det är ok att skriva om ..

hursomhelst har jag varit med om en väldigt underlig resa på många sätt. Trodde inte den satte några spår .. men först nu inser jag att den kanske börjar först nu för mej. för alla andra inblandade parter är resan över och dom kan börja arbeta på återuppbyggnaden. Luddigt ?? Jo jag vet men det får vara så en stund .. Sen hoppas jag få chansen att dela med mej av de här erfarenheten som förmodligen kommer att avspegla sej i mitt resterande yrkesliv!

Nog om detta ..
Har lyckats skaffa mej ytterliggare ett jobb .. Jag funkar ju som så att ju mer jag har att göra desto bättre flyter det på för mej .. Och gudarna ska veta att det flyter ;-).. Har börjat dricka samma mirakeldroppar som Max får och det verkar smörja upp min normalt sett ganska stela och sargade kropp.

På hemmafronten har jag väl börjat vänja mej vid att ha två drakar hemma .. Känns definitivt inte som att hon flyttade in i slutet av maj .. Å andra sidan har vi ju kännt varandra rätt länge så det kanske är därför det har gått så pass smidigt. Värst är nog det här att aldrig vara ensam hemma .. något som jag varit van sedan tidigare och dessutom uppskattat. Men,iom extra draken gick ju mitt flyttlass ner i källaren .. Där finns en och annan spindel vilket båda drakarna är hysteriskt räda för .. Så går jag dit ner får jag som oftst vara ifred en bra stund i alla fall!

söndag 20 juni 2010

Real love!!

Jo jag blev faktiskt rörd efter att ha sett brölloppet i går .. Kunde iofs ha satt en slant på att Daniel skulle svimma *L* men som tur var gjorde jag inte det!

Men nog var det fint .. nu är ju inte jag den som överhuvudtaget uppskattar sånt där tjaffs men .. Det var faktiskt enkelt om man ska se till vilka som gifte sej och vilka som var gäster . tom brudklänningen som jag annars brukar kunna jämföra med farmors gardiner var fin!

Tror dom där två har fått det många suktar efter men aldrig ens kommer i närheten av ... Äkta livslång kärlek!

Hoppla .. nu vart det en massa konstiga meningar här .. får nog sluta titta på sådana tillställninger känner jag,tur att det inte händer allt för ofta!

lördag 19 juni 2010

Kyrkan nästa då ..

Jo,jag ska förmodligen titta på det beryktde brölloppet i dag. Tvivlar på att jag skulle gjort det om jag vore ledig och hemma men nu lutar det åt att jag hamnar i soffan hemma hos chefen.

Det har ju varit en hel del turbulens kring brölloppet,det här med skattebetalarnas pengar osv .. Själv har jag lite svårt att bestämma mej inför vad jag tycket .. dom kronorna min kommun skulle (?) lägga ut var inga stora pengar och något jag tyckte var helt ok. Ska man se till kommunernas fika kassor och allt annat dom som bestämmer över mej snattar från min skatt så blir det i långa loppet mycket mer!

Vad det gäller våran monarki tycker jag det är helt ok oxå,vi har ett rätt trevligt kungahus. Vid närmare eftertanke så har nog både Norge och Danmark lyckas rätt bra dom oxå! Nog är det bra mycket charmigare att läsa om gammla kungar och drottningar än presidenters släktträd? Det ger ju liksom inte mera än när man släktforskar själv känns det som.
Jag är ju inte så där rysligt insatt i varken andra kungahus eller regimer men .. våran monarki har utöver en trevlig fasad riktigt sjyssta åsikter,dom vurmar för samma saker som mej och dom gör det riktigt bra!
Att drottningen åker till Brasilien och kommer tillbaka som en ny människa och sedan hånas i smyg är inget jag bryr mej om .. hon är ju inte mer än människa! historien kring Madde .. tja det händer i dagliga livet och påvisar bara att blått blod inte är något vaccin mot brustna hjärtan.

Samtidigt som det här "spektaklet" pågår kan jaginte annat än tycka synd om alla inblandade parter ..Fy för den lede för att inget privatliv ha!! Alltid behöva tänka på vart enda steg man tar och varenda ord som hoppar ut ur munnen. Jag får vara glad över att det är många hundra år sedan det blåa blodet flöt i min släkts ådror .. Skulle inte fixa en dag i allmänhetens rampljus utan att skapa stora rubriker .. ja pga att jag ytterst sällan tänker innan jag talar .. Men tänker gör jag även om grodorna har turbofart när dom hoppar ut!

onsdag 9 juni 2010

Alltid händer det något och då oplanerat.

Hormondrake nr skulle i söndags äntligen utöva en fysisk ansträngning. I hans fall är det då samma sak som att åka skateboard. Vad jag vet så var det första gången för i år . enl draken var det andra. Ja,ja det hela resulterade i alla fall i att han trillade. Fick lite ont i handen,frågade sin far om det var något "farligt". Draken fick från både far och dennes sambo svaret att nä då .. det är bara en stukning. Det gör ont ett par veckor men det går över.

Mej veterligen har varken hans far eller dennes sambo nån som helst sjukvårdsutbildning i botten ..

Måndag och arbetsdag får jag ett samal från draken som då berättar om hela tilldragelsen. Jag frågar som den mor jag är om han röntgat även om jag innerst inne vet svaret . Nope,inte röntgat - dom säjer att det bara är en stukning -. Iom att jag jobbade och det bara var en stukning blir lösningen att jag kommer när jag slutat,kollar om vi behöver åka in osv.

Väl hemma får hundarna kissa i farten och sedan beger jag mej till sonen,handen är svullen och lite lätt missfärgad. Måndag på akuten!! Helvete säjer man då .. Men i mina ögon fanns det iget annat att göra så vi for.

Det började inte bra,infarten till akuten hade försvunnit!
Givetvis lyckades jag leta mej fram oh fick även den sista parkeringen .. Sen började vi vänta! Väntrummet var givetis fullt och vi hamnade på en bänk i slussen .. Att hela bänken inte är gjord för att sitta på fick mina knän erfara när den automatiska dörröppnaren körde den mycket stabila dörren över mina knän. Som gjort för en ny såpa undrar vad tv3 säjer om mor & son söker läkare??
I den sk slussen finns ingen som helst luft,eller jo det gör det .. förmodligen den luften som kommer ut ifrån resten av sjukhuset och den är dessutom väl använd! Vad som däremot vid mina tidigare besök gjort slussen uppskatad av mej är kaffeautomaten som varit där .. Varit alltså!!
Nu var den borta!

Ersatt av en kyl med kalla drickor,visst är det oxå gott men stressade mammor kräver kaffe!Som om det inte var nog fick jag under mitt väntande i slussen erfara att det var allt utom enkelt att få något ur denna kyl. Man betalade ( många som gjorde det ) och sedan började man leta efter vart sakerna kom ut .. Ungefär samtidigt som man förstår vart drickan kommer så har tidslåset för öppna fack tröttnat och man är 15 spänn fattigare!

Men men .. efter ett par timmars väntande hade vi både fått plats i det mindre varma väntrummet och även fått anmäla oss.
Sedan väntade vi .. Så väntade vi lite till .. och lite till! Vi var inne på akuten vid 17 snåret .. runt 20 snåret fick vi träffa en läkare i 3 min .. Han tryckte på varenda punkt där det inte fanns uns av smärta och skickade oss till ett väntrum för röntgen.

Sedan väntade vi,och väntade och väntade. Av dom två väntrum vi sett fanns inte annat att läsa än barnböcker upp till 3 års ålder. en timme gick och en läkare sticker in skallen .. hoppet vaknar till liv bara för att slockna. det är trauma larm och vi får alltså stå tillbaka för detta i vår väntan på röntgen. Nu missunnar jag absolut ingen att gå före i kön .. mest ont först in är helt ok! Men va faan .. varför kan dom inte ha nån form av vuxenservice?? ska det va så svårt att hålla med en kaffeautomat och några tidningar?
Jag tvivlar starkt på att det finns folk som söker enbart för att sippa dåligt kaffe och läsa gratis lektyr och därmed ta upp dyrbar tid.

Vid 22 började det röra på sej igen och alla i i väntrummet fick i samlad klunga dra oss till röntgen. Vid det laget känndes det som en enda stor familj som knatade runt *L*

Först in av den nybildade familjen var inte vi .. Först in fick även gå in en andra gång då det var strul med apparaturen. Näste man till rakning var inte heller vi .. Och även dom fick ta om plåtarna!
Sen äntligen var det vår tur! draken gick in och röntgade och kom ut igen rätt snabbt faktiskt.Han berättade om vad som hänt där inne och jag drog slutsatsen av att vi skulle få ta en repris så vi väntade .. och väntade!

Efter en bra stund ser vi människan som hämtde honom och frågar lite försiktigt hur länge vi skulle vänta? Vi slapp repristagning på handen och fick en urskäkt att hon glömt bort oss.

Tillbaka till akuten igen då!
Samma familj och samma väntrum. Nu började klockan närma sej 00 .. En läkare dyker upp och börjar beta av oss trötta själar i en rasande fart. Dom andra fick gå hem och vi fick följa med in till datorn och kolla röntgenbilderna .. Inget snack om saken,tom mitt otränade öga såg samma sak som jag sjävl sett i min ungdoms glansdagar! Ett brutet båtben,kallas även för Tumba benet iom att en välkänns bandy legend brutit detsamma.Undrar om dom kan döpa om det till Kallson & Tumba benet??

Jag kunde inte annat än le .. trött och liite liite skadeglad .. Inte då för sonens skull utan för hans fars uttalande om stukningen! Vad gör man? Jo .. to the gips room ..

söndag 30 maj 2010

Jag biter ihop i ställer för att jag bryter ihop.

Ny dag och nya tag!
Gårdagen var allt utom underbar men nu är den över,det som hänt kan inte göras ogjort och det är väl hög tid att jag rycker upp mej.

I morrn börjar en ny arbetsvecka och därmed måste jag planera! Inte nån av mina starka sidor. Man lägger sej ju till med vanor och ovanor .. båda delarna är rätt svåra att bryta! Helt plötsligt har jag blivit "fotbollsmorsa" .. Alltså har jag en massa tider att passa bara så där! Det knäcker mitt schema rätt bra när det gäller att synka jobb-hundar-hästar. Men problem är som alltid till för att lösas!

Sen kommer vi till det här med mat och hormondrake 2,hon är ju hemma 24/7 till skillnad mot hormondrake nr 1 som är hemma varannan vecka.. Hormondrake nr 2 är den som spelar fotboll och som i alla fall enligt mej behöver mat på bestämda tider .. Ett helt nytt koncept i min lilla familj *L* detta är något som även drake nr 1 upplyst mej om!
Utöver maten så kommer planeringen i att alltid ha rena träningskläder .. Efter en vecka med drake nr 2 inser jag att några som är guld värda torde vara just fotbolls mammor/pappor som fixar av att hålla koll på allt vad det har med sej !

Visst kommer jag oxå att falla in i trallen .. inte snack om annat men det lär bli en hel del bök och stök innan jag kommit dithän!
Tvivlar starkt på at det här hade funkat om jag inte kännt drake nr 2 sedan tidigare .
Tycker nu när jag tänker till faktiskt ganska synd om henne .. hon flyttade in i ett regelrätt kaos .. lite värre kaos än vad det brukar och vad hon redan visste om. Jag med sorg i hjärtat efter Gunnar och allt som varit med katterna .. en jävligt envis förkylning/lungininfalammation och därutöver kanske lite udda arbets pass.

Allt detta har ju relaterat i att det inte finns ett uns av ordning inomhus .. min trädgård förfaller och jag har väl inte varit den roligaste människan att umgås med. Å andra sidan .. det kan faktiskt bara bli bättre nu!!

lördag 29 maj 2010

Två transportburar ..


På golvet står 2 transportburar "bäddade" och klara ..
Ska samla mej lite innan jag sätter in katterna i dom,sen bär det iväg till sista resan.

Innan jag somnade i går for tankarna runt,runt .. Visst har jag sagt att jag måste reducera antalet katter men inte faan var det på det här sättet!!
Jag såg en naturlig avgång på Gunnar ( 17 år ) .. Nästa gång Karl-Astrids öra krånglade skulle hon få somna i stället för att vi skulle bråka oss igenom en behandling.
Sigrid skulle få flytta till Karlstad och då till en äldre kvinna som känndes helrätt som just Sigrids matte.

Nu blev det ju helt uppenbart inte så!

I dag är det Greta och Karl-Astrids tur .. dom mår tjyvtjockt bägge två .. Stinker som en hel varböld och lider givetvis. Efter att ha väntat för länge med förra hunden innan hon fick somna . Jo det är egotrippat men i min villfarelse tror jag många djurägare gjort det .. Man hoppas på något underligt sätt att om man inte ser vad som händer så reparerar det sej självt .. nu funkar det inte på hög ålder ( hunden ) men det kan kanske funka på trasiga katter. Nä,det gör ju inte det men ändå .. Arne reparerade sej ju ,tror jag i alla fall. Han fick tummen upp hos vetrinären men var å andra sidan inte lika illa frätt som dom här två. Kanske jag skulle ha låtit det vara oskrivet? Arne har inte varit hemma på ett dygn nu .. Har han fått nya skador? Eller ser han sitt hem som ett dödens väntrum och håller sej frivilligt undan?

Sedan är det Doris kvar .. Det lutar åt att hon ska få göra ett vetrinärbesök under veckan.Hon kom hem med "mindre" frätskador på läpparna och utsidan av tungan .. Inte mera än Arne därav som jag tror mej kunna reparera henne .. Men,hon är riktigt halt på ett framben. Så pass halt att hon inte stödjer på det. Jag kan inte finna några frakturer eller frätskador som kan framkalla hältan ..Hon sover mest,gör något enstaka försök att få gå ut men hon har utegångförbud och verkar ta det ganska bra trots allt!

Nu tar jag mej i kragen .. lastar katter och åker!

torsdag 27 maj 2010

Det går åt helvete m katterna ..


En katt av numera sex stycken är än så länge utan frätskador. Jag vet ärligt talat inte hur jag ska ställa mej till det här? Har alla katterna lyckats samlas för att uppsöka ett trasigt batteri? Har jag varit en dålig matte och katterna är suicidala och begår harakiri??

Det känns lite kluvet att sitta och hålla tummarna för att det är en olyckshändelse som fått katastrofala följder för mina djur. Men det skulle kännas bra mycket bättre mitt uppe i eländet att få bevis på att så är det.

Det är rätt lustigt hur man blir som djurägare,även om man själv lever på vatten och luft har alltid djuren mat. Man kan stå ut med precis vad som helst så länge djuren mår bra .. förnedra mej,slå mej eller stympa mej .. Jag tar det! Men ge faan i mina barn och djur för då smäller det.

OM det ligger en illasinnad människa bakom allt det här vet jag precis hur jag ska gå till väga .. Det är det som för stunden håller mej uppe bland allt lidande jag har i hemmet nu. Jag ska skjuta i bägge knäskålarna .. Sen samma sak fast i armbågarna för att avsluta med axlarna. Efter det ska jag transportera eländet till den stora myrstacken där det bor människohatande bauta stora myror som dessutom vaktar kantarellerna som växer där. Iom att jag kollade på familjen Machanan ( stavas det så ? ) när jag var liten så vet jag att man ska gräva ner folk i sådana myrstackar ..
Får passa på att på vägen till skogen smita in till min sons far och stjäla ett par använda strumpor .. In med dom i käften på mitt offer och lite silvertejp så är pricken över i-et gjord för det ultimata lidandet!

onsdag 26 maj 2010

It goes on and on and on ..

Vetrinären i går lämnade mej ifred och gav Arne hela sin uppmärksamhet! Hon är bara en guldklimp i tillvaron min vette .. alltid lika lugn,har alltid tid och det finns aldrig några nya patienter som stressar henne i väntrummet! Hon har inte den flaschigaste mottagningen men hon är gammal i gamet och kan sina saker.

Hursomhelst slapp vi droga Arne,han är en snäll och godmodig katt rakt igenom. Kollade i munnen på honom .. där fanns det en sönderfrätt men läkande fläck på tungan storleksmässigt lika stor som gårdagens 50 öringar. Han var angripen i svalget men inget som inte kommer att läka. Såren under hakan är upprensade och kommer att läka . En massa små frätskador på benen men inget allvarligt. Efter att ha skådat igenom hela katten fick han dropp 5 dl tom och det gjorde att hela katten blev nästan som ny! En helt annan glans i ögonen och det var inte en sekund för tidigt!

Väl hemma igen sov Arne invirad i en pläd i typ 12 timmar på raken.

Jag då? Jo,jag fick ut ny hostmedicin som fktiskt går att dricka. Den morfinbaserade värstingsorten är ju verkningslös iom att jag spyr av bara smaken! Sen fick min stackars näsa en ny corticon baserad näs spray iom att jag snorat så det blöder vid minsta nysning .. Bara nu att hålla tummarna för penculinet ska verka och febern ger med sej!!

Kvällen avslutades med att Karl - Astrid kom hem efter drygt 3 dygns frånvaro .. tyvärr har även hon fått skit i sej! Känner bara en stor skräck inför vad som komma skall,2 katter är än så länge utan frätskador .. magkänslan säjer att det är inget som kommer att vara!! Ju längre dagarna går och tankrna maler i skallen på mej vaknar ett hämdbegär .. Faan vad jag önskar att få utsätta samme person som ger sej på djur för sin egen behandling!

tisdag 25 maj 2010

Ny dag och nya tag!

Trodde jag hade gråtit färdigt för det här året men icke! Släppte en ström i morse när Arne kom hem igen .. Han har varit ute ett helt dygn och jag var helt säker på att han lagt sej för att dö. Vem vet? kanske blir det så ändå för nu är tid bokad hos vetrinären kl 12 och ännu en tid hos doktorn för mej kl 15 .. Hoppas nu att vetten inte tar mej samtidigt .. Eller,jag litar nog mera på "min vetrinär " än vad jag gör på alla stafettläkre!

Karl-Astrid ja det är hon som pryder förstasidan på bloggen är borta och det på tredje dygnet. Naturligtvis har jag varit ute och letat men utan resultat. Jag är verkligen livrädd nu för vad som kommer med henne. Vet i ärlighetens namn inte om jag orkar med ännu en katt sönderfrätt och lidande.

Nä,ner i källaren och fortsätta försöka få Arne torr .. När han kom in var han blöt ända in på skinnet! Räcker med att jag har lungininflammation .. Överlever Arne så ska jag väl försöka mota faan i dörren när det gäller flera åkommor än frätande medel.