måndag 19 mars 2018

Det kommer med åren

MÅNDAG 19 MARS 2018 Det kommer med åren. Jag har vad jag vet alltid varit nyfiken på förr. Historia och allt som kommer med på den biten. Funderingar och lösa frågor kring min mors ursprung har väl kommit och gått genom åren. Svaren har varit lite så där tillfredställande. Vet inte om det beror på jobbiga minnen eller om jag formulerat det hela fel? Jag har börjat forska eller tagit vid pappas forskning om sin släkt. Jättekul på sätt och vis men det är ju inte direkt människor man har ett ansikte på eller ens hört talas om. Mest en massa årtal,typ född-gift och död. Tänkte att jag slutar på 1600 talet och börjar sedan om igen men den här gången för att leta berättelser och livsöden.. en och annan andeknot hade jag väl oxå förhoppningar om att finna. Införskaffade ett dna test åt pappa i julklapp. Fick svar och lite funderingar,massa med släkt ( okända människor ) i staterna. Så började jag lägga in människor i vårt släktträd på My Heritage. På pappas sida sprang det iväg rätt fint. På mammas sida stannade det vid mormor och morfar. För en tid sedan började jag aktivt leta efter vår släkt i Polen och det gick trögt. Att jag skriver här är mest en sammanfattning lite för mej själv och kanske vill någon av mina kusiner eller andra mer avlägsna släktingar på mammas sida ta del? Kusin Petra vet jag är nyfiken,sedan finns det förvisso bara 2 st till 😉 Men där ute i vårt samhälle finns det massor och återigen massor som sitter på samma trebenta stol som mej. Nyfikenhet på sitt arv och inte riktigt redo att börja leta än. Någon kanske är livrädd för vad dom ska finna och någon annan vet inte hur dom ska gå tillväga. Det vet inte jag heller egentligen! Det största bekymret är i dagsläget språket jag behöver en dos med polska och en lika stor dos med tyska. Å andra sidan finns det gott om folk som kan både polska och tyska.