måndag 31 oktober 2011

Jag bara undrar ..

Man hör ju ofta äldre gammla människor säja - nä sådana morderna saker kan jag inte med -

Man hör sej själv säja att - nä sådan mat äter inte dom gammla - då snackar vi .. Svårtuggat,starkt kryddat eller det som helt enkelt ses som konstig mat!

Man säjer till sina barn att dom inte får äta godis si och så sent för att dom inte ska bli för pigga för att sova.

Vi säjer själva att efter det och det klockslaget kan jag inte dricka kaffe för då somnar jag inte .

Det är allmänt känt att äldreomsorgen inte direkt är ett pluskonto,inte när det gäller ekonomi och inte heller på personaltätheten.

Vi som jobbar på diverse former av boenden vet att det är en riktigt bra natt om dom boende sover. Detta inte för att man är rädd för att jobba utan mera för att man ska hinna med alla uppgifter man är ålaggd att göra .. Detta inkl dom som bor på boendet, och givetvis för individen själv ..

Då undrar jag bara .. Hur i helvete kan nån komma på att dra in ev kvälls/natt mackor??
Erbjuda smoothies???

Smoothies är för 55+ generationen nåt skumt/konstigt .. Det är kallt och innehåller socker ( fruktsocker piggar upp det oxå )och sist men då absolut inte minst fibrer .. Fibrer sätter fart på magen,sockret sätter fart på benen och kylan sätter fart på oviljan att krypa i säng.

För dom som förkastar denna ungdommens nya hälsodryck och källa till energi sätter det fart på kurret i magen.

Mm,jag bara undrar vad tänker man med när sådana förslag får chansen att komma till ytan?

Å vad är det för fel p gammla hederliga ostmackor? Tja mer än att dom kostar? Men knappast mer än en .. smoothie!