fredag 11 september 2009

Dunderklumpen Olle!

Min mor ringde mej i går .. just den biten är inte direkt ovanlig för mamma är pratsjuk ibland!
Något som däremot är rätt ovanligt var hennes öppningsfras .. har du pratat med pappa???? Dom bor ju under samma tak så mna tror väl att dom pratar sinsemellan och stämmer av vad deras avkommor gör och allt sådant.

Tillbaka till samtalet!
-Du har alltså inte pratat med pappa?? min mor upprepade just den frasen tre ggr innan hon kom till skott.
Det visade sej att en bärgningsbil hade dykt upp framför mitt föräldrhem,bak hade den pappas bil med bårkärra och båt. Det är väl inte så konstigt hann jag tänka,den bilen har väl krånglat mer än en gång så .. Min far hade visst fått åka i en annan bil för han var blöt .. ända upp till halsen dessutom. Men gubben torkar väl bara han fått på sej nya kläder?

Jo det gjorde han,men se det gjorde inte bilen .. Anledningen till att pappa var blöt var att bilen på egen hand hade tagit sej ett dopp!
Plums i plurret!!

Brandkåren fick komma och dra upp hela ekipaget,far hade försökt att i första han stoppa bilen .. sen insett att det skulle inte gå .. Då hade han i stället gått in för projektet rädda det som räddas kan ..
En svindyr kamera utrustning ( Leica uttalas det .. stavningen ? ) låg i bilen .. Den blev blöt,likaså mobil och plånbok!

Kamera utrustningen hade som tur var en rätt sjysst väska så det blev bara lite fuktigt. Plånboken är ju i dagens samhälle fylld med plast så den gick det heller ingen nöd på.Mobilen är vad jag fattade åt helvete .. men jag anar att brorsan har nån liggandes som far kan ta över.

Sen var det ju bilen ..
Den stuvades in i källaren .. allt som kunde lyftas ut lyftes helt enkelt ut!Dörrarna öppnades och jag anar att far höll tummarna rätt duktigt.
Tyvärr så är inte saab gjorda för att bada. När tändningen vreds på startade det elektriska funktioner som aldrig tidigae skådats! Ja inte på en saab i alla fall.
Far gav upp och begav sej till en närbelägen by för att leta ny bil .. En saab till blev det .. en silverfärgad sa han med stolthet i rösten när jag undrade över färgen.

Jag hade tidigare under dagen ringt en vän som tar till vara på bilar som ingen annan vill ha så vi skulle bogsera gammla Bettan till hans gård. Visste inte om jag skulle skratta eller gråta när vi kom hem till mor och far för att hämta bilen .. Vi fick ut bilen ur garaget och upp på vägen som lutar rätt duktigt .. det verkligen rann ut vatten ! Min vän som vanligtvis inte har nån drypande humor fick faktiskt ett pluspoäng när han såg eländet och med torr ironi sade .. Ja den är havsblå och full med väner vatten men vart faan är fisken?

Sen var det bara att åka .. sätena i saaben sade klaffs,klaffs så det var till att lägga plast över stolen för att kunna sitta där den stunden bogseringen skulle ta.

Som pricken över i ringde mobilen när vi var hallvägs och jag fick ut och akut jobba en sväng ..

Sammanfattningsvis en händelserik dag!