fredag 19 februari 2010

Udda nöje i snön

för någon dag sedan upptäcktes det att hästarnas hage hade gått sönder. Just då var det ingen som orkade ta itu med det hela utan vi stängde helt enkelt bara nerfarten till den hagen. Tilltage ställde inte till det i någon sörre utsträckning för hästarna.
Upplägget på hagarna är nämligen gjort så att man ska kunna stänga av beroende på vilken tid det är på året. Vår och höst blir tex den delen som nu var trasig lite geggiga och det löser man enkelt genom att inga hästar går där under den perioden ..

Men .. samma hage är slät och öppen .. det är där pållarna brukar dra sina repor .. Av samma anledning tog jag mej i kragen och pulsade ner med snö till magen för att kolla vad som hänt,trodde det var något djur som hoppat igenom .. det var det inte!! Det var tråden som gett upp,ett litet ryck för att få upp delarna ur snön och jag hade många bitar tråd i handen.

Pulsar upp till stallet och mjölksyran i benen bestämmer att det där tar vi en annan dag!

En annan dag inföll i går.
Utrustad med allehanda grejsimojsar som krävs för att laga hage pulsade jag än en gång ner .. Skillanden mot förra gången var 20 cm snö mer än förra gången. Började med att leta upp ett avsnit med relativt ny tråd som tydligen skulle finnas .. Fram med skarvningsgrejsimojsarna och satte igång ..
Som det otroligt smarta människa jag är stoppade jag dom pyttesmå muttrarna i munnen. Kände att jag går inte upp och hämtar nya om jag tappar dom .. Att återfinna mini muttrar i 1½m snö är inte heller att tänka på.

Första skrvningen gick bra .. andra skarvningen svor jag mej igenom .. Hade inte tagit med någon kniv så jag fick dra med mej en rulle med ny tråd .. hålla ordning på skiftnyckeln samtidigt som jag skulle ha med mej den gammla ( typ 100 år ) tråden tillbaka så inget djur kunde fastna i den.
När dom sista metrarna äntligen är gjorda och jag fäster stumpen av nytråd som blev över .. snurrar ihop den gammla och säkrar den så ser jag ytterliggare vad jag tror är ett hål ..

Vad tänker jag i det läget?
Många fula ord bla .. men oxå att har jag tatt mej så här långt vägrar jag att ge upp!Som tur är får jag för mej att granska hålet lite bättre innan jag travar upp för att hämta mera tråd ..
Det är inget hål .. det är en öppning som inte blivit stängd .. Efter att ha grävt en del får jag upp det som behövs och stänger igen hagen.

Just det hålet har med största sannolikhet varit öppet innan snön kom.. Hästarna har egentligen kunnat trava ut och in som dom velat i hagen men inte gjort det .. Alltså kunde mina mjölksyrade ben och sönderfrusna fötter ha sparats för hästarna vet att man inte går tanför hagen .. Eller nåt sånt i alla fall ..