fredag 10 april 2009

Duktiga jag!

Gårdagen gick nu så här i efterhand verkligen i duktighetens tecken!
En tur till soptippen med sparade "bra ha saker ",det gör ont att slänga sådant och speciellt då för en samlare som mej!

På vägen hem från tippen fick jag väja för ett stort trasigt oidentifierat föremål på vägen som sedan indentifierades som atrialj tillhörande bil. I ögonvrån när jag gör min undanmanöver upptäcker jag en påkörd katt mitt i vägbanan,som om inte det räcker ser katten ut som min Arne. Jäklar vilken fart jag fick för att vända och ta mej tillbaka. På med varningsblikern och ut som skjuten ur en kanon! Vid sådana tillfällen är man kanske inte fyllt så uppmärksam som när det är en levande katt och under någon minut var jag stensäker på att det var Arne.

Samma strl,samma färgsättning men med ett halsband .. Arne har inget halsband och lättnaden spred sej i kroppen på mej! Just då tackade jag min Gud att Arne och alla dom andra katterna fötts med Houdinis gåva att ta sej ur allt som sitter fast på kroppen!

Så här efteråt blir jag nästan lite stolt över mej själv och mitt handlande,jag tog katten och lyfte den till vägkanten,gick till bilen och hämtade min svampkniv och skar loss halsbandet. Lyckan var väl gjord när det även fanns ett nummer att ringa,men säj den lycka som varar! Ingen abonnent och ingen hänvisning! Som tur var stog det 2 namn på ägarna .. byn är liten och jag listade till 99% ut vem det var. För att vara helt säker for jag först till byns katt tant,inte fullt så illa som det låter ;-). Hon luktar inte piss och har bara en katt,men hon har även superkoll på vart varenda katt i området hör hemma. Så det var ingen match att vara helt säker.

Den här ägaren är tyvärr föremål för att inte ge sina katter det man tycker katter ska ha och jag trodde inte det skulle bli mer än ett höjt ögonbryn när jag kom dit. Positivt överraskad blev jag faktiskt då ägaren kollade så att katten var död. Han klappade den döda katten i den svarta plastpåsen och såg faktiskt ärligt sorgsen ut .. Tackade mej tom för att ha transporterat hem katten som han faktiskt varit ute och letat efter.

Tja,kul mitt uppe i allt att få ändra åsikt om en person åt det positiva hållet!