lördag 4 april 2009

Vilken hingst!!

Jupp,då var dagen på travbanan avklarad .. alla naglar sitter kvar på fingrarna,dock lite medfarna ( får fila så blir det nog bra ).

Allt började bra,bägge hästarna gick på kärran och ut oxå .. alltid något. Den ena hästen skulle selas på med en gång så jag tog en "social " tur med hingsten .. Vilket liv,mina trummhinnor är nu så pass härdade att jag kan tänka mej ta anställning på dagis. Såg framför mej att jag skulle ta ett varv runt hela stallbacken som inte är någon liten sådan. Det gick bra fram tills vi hade ca 30 m till vårat stall,där stog ett sto som inte ville gå in i dusch boxen. Detta tar det lilla kåta monstret fasta på .. med sin 104 cm kastar han sej med ett BRÖÖÖL fram emot stoet .. Tur att man står stadigt på backen!!

Naturligtvis vänder sej varenda människa om för att kika om det kommit in en tjur på stallbacken bland hästarna .. När sedan alla människor insåg att det var en liiten brun shettis blev det en skrattmobb. Skäms jag?? jo faktiskt just då.

För att göra en lång historia kort klädde vi på hormon bomben både sele och kärra .. var meningen att jag skulle ta en tur runt skogsbanan,med tanke på alla hans påsättnings försök så fick min väninna ( ägaren ) köra själv. Jag tog en kopp kaffe i bilen under tiden ..

Väntade på dom,kikade på klockan och funderade på varför det dröjde .. Å andra sidan är hingsten fet och ur kondition så det borde bli både jobbigt,svettigt och ta tik konstaterade jag och hällde upp ännu en kopp .. solen sken och jag njöt verkligen.

När hästarna väl anlände igen gick inte att ta fel på .. eller rättare sagt .. min väninna hördes långt innan dom kom inom synhåll .. först trodde jag att det gick för fort! Sanningen var att det inte gick alls .. det gick ju hästar i hagar runt skogsbanan .. nån av dom borde vara villiga bara man står stilla tillräckligt länge och skriker ut sin åtrå!!

Vid det här laget hade vänninan fått nog,tom mer än nog och var på G att gå över gatan för att klippa kulorna på den hormonstinne gapande lilla sötingen. Selade av och jag tog över honom .. gick och gick .. Tog till alla Cesar Milans knep .. trot eller ej men en kospark i magen på grisen varje gång han försökte resa sej eller ställa till med något annat ofog funkade. Man får bara se till att byta sida ofta så svullnaden blir symetrisk :-) jo .. han fick sej några kickar!!

Kl 14 hade vi tid för att slänga på en tappsko .. att sko den här ponnyn är överhuvudtaget ett slitsamt,svettigt och jävligt projekt. Vänninan hade satt av en timme för skon,men hon var inte med så vi satte en hovtång runt mulen .. jag knep åt som tusan .. Detta till trots så lyckades han resa sej 5 ggr,slita sönder grimman och börja blöda i munnen .. Sen så bröt svetten ut och den lille söta gav ner! Vad säjer man ?? Yippie!! det sade jag .. Så i morrn ska jag ta en resa till med honom,förhoppningsvis ska han på 4 dar,det är den tiden han har på sej för att få behålla kulorna inse att människan bestämmer.