torsdag 28 maj 2009

Gnäll och idiot förklaring nr 1

Nu har jag hetsat upp mej allt för tidigt på morgonen igen .. Inte bra för varken mina franska nerver eller blodtrycket. Eller det där med blodtrycket är kanske inget jag ska behöva tänka på än .. Men att ha just min far och min mor sätter sina spår .. Tänk på blodtrycket säjer min mor var gång far brusar upp .. undrar om hon någonsin räknat hur många ggr det händer på en dag??

Men .. gjorde som vanligt i morse,hasade upp och värmde kaffet i micron. Tror jag var tröttare än vanligt för jag skvimpade i lite mjölk och tömmde första muggen rakt upp och ner. In med andra muggen i micron och satte samtidigt på datorn för att läsa vad som hänt i världen under natten.

I den lokala blaskan som jag alltid läser först även om den kanske inte är skapad för min röda ådra fanns det i dag att läsa om pensionärer.
Ja inte vilka pensionärer som helst utan om dom stackarna som är förvisade till äldreboenden. Jag skriver stackare och jag står upp till det för den som vill ifrågasätta iom att det är mitt jobb ( ja när jag får rätten att jobba då ).

Man har alltså avslagit ett förslag om en utegaranti för äldre som inte tar sej ut själva! Finns inga ord för det hela.

Citerar här ordagarant vad som finns att läsa!

citat -Kommunens tjänstemän räknade på vad förslaget skulle kosta att genomföra och kom fram till summan 60 miljoner kronor per år om alla 776 personer som bor på vårdboende hade utnyttjat sin utetimme. - slut citat

Vad faan pysslar vi med som personal? På ett arbetspass om 6 timmar med 30 min frukost och 30 min lunch så borde man väl för tusan kunna gå ut med dom som vill? Det är inte fint väder var dag ..det är absolut inte var dag som alla vill ut .. Många ggr har jag fluktat över vad som kommer i första hand .. att sitta och prata i personal utrymmet / städa ?Och ärligt talat .. det finns tid över för att gå ut med dom som vill det ..
Det finns tid över för att ta ut dom som kanske skulle må gott av att känna solens strålar och en ljum sommarvind smeka över kinden även om dom inte kan uttala den önskan själva.

Visst är vi människor som jobbar med människor tillsammans med andra människor .. Det är väl just det som gör vårat arbete så jävla svårt!
Många viljor som slåss om att få sista ordet .. mitt uppe i den kampen så försvinner människan som vi är anställda till att serva ..

Samtidigt är det synd att man inte kan se helheten inom alla människor som finns på äldreboendena. Så mycket resurser som går bort i kampen till att vara bäst osv. Vi är ju alla olika individer och bra på olika saker . Alla gillar inte att städa,en del gillar inte att prata ..

Men om den som inte gillar att prata tycker om att städa så kan man väl byta då .. Dvs näktergalen tar den stummes pensionär och går ut .. medan den stumme tar och städar åt näktergalens penionär så bli tre personer nöjda och glada.

Varför kan inte den som har fot fobi lämna över nagelklippandet till någon som tycker det är "kul" .. då slipper man en massa onödiga omläggningar och ingrepp ..

Tyvärr så går många gånger stoltheten över i ren och skjär dumhet och i slut tampen är det ingen som tjänat något på det hela utan tvärtom. Sen sitter man där med ett medborgarförslag om daglig utevistelse och ingen ser hur jävla patetiskt och dumt det egentligen är!!