fredag 29 maj 2009

Vilken jävla gris!!

Det uttrycket har vi väl alla tagit i vår mun mer än en gång .. Då oftast om något eller någon som gjort något dumt eller äckligt ..

Men nu kommer sommaren och grisen blir helt plötsligt en synonym till fest! Jo jag tänker på alla köttbitar som åker på grillen .. folk som hamstrar flinastekar o dyl. Lustigt att något som används i enbart negativa samanhang helt plötsligt lockar till anstormning av affärerna när solen kikar fram.

Jag själv blir bara mer och mer grönsaks ätare.
Kanske är jag bortskämd med att ha haft tillgång till glada grisar och kossor på spisen.Kött som inte varit fullproppat med stress och diverse kemikalier. Just det "obehandlade " köttet är mil ifrån det som i dag återfinns i kyl diskarna. Det har en helt annan färg,fiberstrukturen ser helt annorlunda ut och det doftar absolut annorlunda.

Även om jag är fattig .. riktigt fattig för stunden så betalar jag hellre en tjuga mer på kg priset för att få närproducerat kött på matbordet. Jag vet inte men hoppas innerligt att dom djuren har det bättre i alla fall.
Grisarna i Danmark likaväl som slakt transporterna som var ett ramaskri för några år sedan borde väl ha öppnat ögonen på någon?

Eller inte?
Om vi konsumenter vore mera insatta i vad vi stoppar i oss borde det gå att påverka kött industrin. Om bönderna finge betalt så skulle det närproducerade kunna öka katastrofalt! Det står ju tomma ladugårdar och beten överallt .. Rätt sjukt att man i mångt och mycket får mer betalt från EU om man inte producerar än när man producerar. Efterfrågan är det ju inte direkt något fel på.

Själv tackar jag var dag den människan som uppfann qourn ..