måndag 25 maj 2009

Jag vill så det värker

Ja bli färdig i trädgården alltså!

Varför håller man på att gräva upp och plantera igen ytor?
Man flyttar buskar från ena stället till det andra. Gör rabbater som kräver att man minst en gång om dagen ligger på alla fyra och rensar ogräs.

Råkar man vara trött eller slut i allmänhet och grannen börjar klippa så dröjer det inte förrän man står där!
En del jobbar på att bli bättre än dom andra .. dvs man försöker överglänsa varandra med buskar,stenar och andra tingestar. Det gäller nog i det stora dom kvinnliga trädgårdsmästarna.
Den manliga biten av trädgårds mästeri tror jag mer går ut på att bygga. Bygga så stor och så komplicerat som möjligt samtidigt som det ska se enkelt ut.

Min mor sliter för att få en trädgård som är underhålls fri *L* .. Ja drömma kan man alltid!
Under det halvåret som marken inte är frusen nämner hon minst en gång när vi ses eller talar i telefonen hur sliten hon är. Hon har ont här och där,och avslutar alltid just den meningen med hur länge hon legat i trädgården den dagen. Nästa mening bruksr börja med - och i morrn måste jag - ja det har naturligtvis anknytning till trädgården!

Fatta vilket helvete jag har då!!

Min baksida är nu mer lik en äng än en gräsmatta,framsidan börjar ta form men mer än så är det inte. Mamma tjatar om att du måste si och du måste så .. annars kan du inte bo i hus.
Att jag plöjer runt i jorden för att det är kul vill hon inte inse.

Just själva grejen som gör att det är kul är ju tillfredställelsen i skapandet. Det är mina tankar och ideer som skapar formerna som sakta tittar fram. Det är mina färger som drar till sej fjärilar och andra saker som är mindre trevlig .. men dom hör ju ändå klimatet till så.Visst sliter jag oxå som ett djur dom här veckorna. Men slitet har en plan och det är att efter midsommar ska jag kunna skörda mina timmar i form av sådant som går att äta. Som pricken över i får jag även ett lummigt uterum att sitta och njuta av. När mamma njuter av sin trädgård har jag aldrig vågat fråga.