måndag 23 mars 2009

Uppdatering av mina rättigheter och skyldigheter

Livet som arbetslös ( denna arbetslöshet kom som en blixt från klar himmel ) är helt klart inte lätt! Jag som aldrig har varit öppet arbetslös min höga ålder till trots står mer eller mindre villrådig.

Till att börja med så har man om man tidigare jobbat rätt till A-kassa .. jobbat har jag men lite strul ( förvånad? nope ) har sett till att jag inte blir berättigad till det förrän i september. Ja,ja det kunde varit värre faktiskt.
I väntan på denna räddning i form av A-kassa har jag nu försökt sätta mej i reglementet vilket visade sej vara ren och skär överkurs.
Arbetsförmedlingen innehar tydligen rätten till att peppra arbetslösa med hänvisningar till jobb. Jobben kan vara belägna precis vart som helst i landet och tillträdet är omgående. Som singelmorsa med hus och barn så ska man vara på det klara med att leasa ut unge och hemmet för att ta hänvisat jobb. Med lite tur kan kanske den som tar över ens bostad även ta över barnet.

Har man turen och kanske få lite jobb i närheten så verkar det kunna köra ihop sej rätt bra ändå! Efter vad jag förstått så får man inte tacka nej till jobb hursomhelst. Då kan visst rätten till A-kassan som man slitit för att få ryka. För att göra det hela ett snäpp jävligare så har man även sett till att gruml till reglerna ytterligare,efter vad jag förstått så lönar det sej inte att jobba .. Gör man annat än heltid så förlorar man ekonomiskt på det hela. Måste vara helt ok för dom som egentligen inte vill jobba .. Men för mej då? Jag trivs hur absurt det än låter med att just jobba .. Jag går hellre ut 2 timmar än inga timmar alls och för den saken ska jag då tydligen straffas ekonomiskt sett. Konstigt!!

Nä du Reinfeldt,jag tycker du ska gå ut på E18 och leka kurragömma med lastbilarna så får du känna på en vanlig hederlig Svenssons ångest inför den 27-de var månad!