onsdag 21 oktober 2009

Eget godis te jycken så här i jakt tider ..?

Fortfarande ingen sömn .. 4 koppar kaffe senare ger jag upp. Jo,jag är motvalls och kaffe är det sista jag dricker var kväll .. Normalt sett somnar jag som en slagen hjälte *L*

Men men nog om sömn ..
Kom på att jag faktiskt kan vara lite kreativ i stället för att sucka och stöna i min ensamhet.

Har satt en sats med glögg .. den är inte drickbar förrän nästa år men vad gör väl det? Har ju förra årets flaskor att ta till *L*

Efter glöggen plockade jag ur frysen en av tre frysar alltså .. Ska frosta av den senare.
Hursomgelst fann jag oidentifierade påsar med kött .. och en del lever och hjärtan. Vet med mej att inget är äldre än på sin höjd 6 månader men det var lite frystorkat här och var så det får gå till hundarna.

Jag älskar ju att pula i köket,både i mänsklig och hunddig tappning.

I köket står nu en gryta med lever och puttrar.
När det är genomkokt så tar jag upp lever bitarna och skär dom i lagom bitar för en glupsk hund. Lägger ut dom på bakplåtspapper och bränner av dom i 5-10 min ( 200 grader ) för att sedan dra ner värmen till 50 grader,placera en handduk i luckan och låta dom stå i typ ett dygn.
Hundarna älskar torkad lever!!!!

Torkar man den ordentligt ( stenhård ) kan den om den får stå torrt hålla sej i evigheter i rumstemeratur .. Men .. minsta lilla fukt ellet fett gör den oätbar.

"spadet" som blir kvar i grytan reducerar ( kokar ihop ) till typ hälften av vätskan. River ner någon morot som oxå får koka med.
Sedan låter jag det svalna för att tillsätta olja typ ½ dl per 2 dl spad ..
Sen skickar jag i mjöl så pass mycket att det släpper i kanterna på degbunken. Jag använder alla sorters mjöl utom just vetemjöl eftersom min schäfer korsning får mjäll av vete produkter. Vete är i allmänhet inte bra för en stor del av hundmagarna då det irriterar tarmen .. har en tendens att framkalla klåda hos känsliga hundar och även kan påverkar päls/skinn i negativ bemärkelse.

Tillbaka till degen ..
Gör som man gör med vilken deg som helst .. dvs kavlar om jag känner för det .. skär ut kakor om jag känner för det osv.
När jag fått till "kakorna" så brukar jag pensla med ägg och strö över något så det hela ser gott ut ( som om jyckarna skulle bry sej ). Självklart ska det garneras och till lever kakorna brukar jag använda sesamfrön.

Storleken bestämmer man ju själv .. dvs liten hund små kakor eller nåt sånt. Här görs det enbart stora!!

In i ugnen och bränn av i 200 grader tills dom fått färg å sen ner till 50 grader. In med handduken i luckan och låt stå ett dygn ..

Just det där med att göra kakor till hundarna är faktiskt väldigt roligt .. man kan få till hur tjusiga konstverk som helst .. Bara fantasin som sätter stopp för det hela.

Jag undviker allt som är konstgjort .. Dvs vill jag ha rosa kakor så kokar jag en rödbeta,gröna blir ärtor eller spenat osv ..

Så här i ben tider ( mina blir hårda i magen ) gör jag ofta kakor med linfrö i . Brukar funka alldeles ypperligt och man slipper se hunden sitta och trycka i evigheter .. Hundar med irriterad tarm eller problem med "säckarna " brukar dessutom bli bättre med lite linfrö i kosten.

Min Akela gillar inte tuggben .. ja inte sådana som man köper i affären alltså .. Hon är inte så förtjust i andra ben än dom som kommer från vilt om man nu ska hård dra det hela.
Tyvärr har hon lite problem med tandsten och det gör inte direkt saken nåt bättre .. Men vi har faktiskt börjat råda bot på den saken.

En daglig dos av plaqueof får hon alltid. Sen har vi faktiskt knåpa ihop egna "tuggben " som hon äter med förtjusning och tänderna börjar bli rätt fina!

Vad vi gör?
Jo,när den lokala Konsum butiken säljer ut kött med röd lapp på .. eller som nu när jag städar frysen blir det till att torka kött!

Skinkstekar eller fransyska blir lagom stora skivor som jag skär ungefär 3 cm tjocka. Brukar hänga dom på gallret i ugnen med en plåt inunder för det blir rätt söligt .. Men .. jag bränner inte av när jag torkar dom bitarna utan det får gå på 50 grader hela tiden. Detta för att det ska bli en seg bit och inte nåt knastrigt elände som bara faller sönder i munnen på henne.
Jag skär Akelas "tuggben" längs med fibrerna i köttet i stället för rakt av som vi gör till oss själva. Det ökar på "segheten" rätt duktigt.

Tja,vad har jag mer för konstigheter för mej då?
Jo .. ben .. Ibland får man mer ben än det går att ta tillvara på .. Känns fel att tacka nej och samtidigt så finns det helt enkelt inte plats! Men .. jag har kommit på en ½ lösning på det hela i alla fall. Sågar benen .. tar tillvara märgen och fryser in den.

Ett super kompliment till hundar som av någon anledning behöver det där lilla X-tra. Diande tikar .. Matstrejkande hundar .. Rehab hundar .. Ja det finns alltid någon jycke som behöver .. Sen är det ju gott oxå!!
Katterna hälsar att även dom gladeligen tar för sej av märgen!