torsdag 1 oktober 2009

Leif

Ja,efter gårdagens bravader så har jag tänkt tillbaka mycket .. väldigt mycket!
Eftersom Leif har varit på tapeten även i dag så känner jag att det kan vara kul och dela med mej av några av hans eskapader.Måste genast här tillägga att LEif var en jakt iller och tam ( nåja skulle bli i alla fall ) i första generationen.

Leif kom till oss i en trälåda,beställd på postorder från Skåne av min bror. En gullig varelse som dessutom lät otroligt roligt. Där tar det roliga slut i alla fall för min brors och Leifs liv tillsammans,i stället började mitt och Leifs!

När Leif för jag vet inte vilken gång i ordningen suttit fast i nån av brorsans kroppsdelar .. när min far hotat att skjuta honom gick jag in och styrde upp det hela.
Leif blev under några månade av smärta mer och mer min .. Till slut så började han fatta vinken om hur kul det kan vara att vara med människa. Vi gick långa turer i selen .. Plockade svamp och undersökte grävlings gryt.
Leif själv utforskade min fars dräneringsrör,grannens sovrum ( inte uppskattat ). Provsmakade alla tår och fingrar han kom åt.

Utöver provsmakningen på "fasta delar " gillade han att äta det mesta. Rå sill va gott,samma sak med små kött bitar och leverpastej. Mannagryns välling gick hem det oxå.
Vad vi vid den tiden inte visste var att illrar är som ekorrar! Dom samlar på sej förråd av mat .. Eller så gillar dom helt enkelt härsken föda .. Leif samlade hursomhelst sin mat i ett utrymme mellan väggen och grytskåpet hos mina föräldrar. Just den samlande egenskapen upptäckte vi inte förrän en dag när mor började finna fullt med feta vita maskar .. ja dom kröp ut ur "ingenstans". Far fick bryta upp mellan skåpet och väggen,vi blev samtidigt en erfarenhet rikare. Inget överflöd av mat till Leif!

Det gick en tid och jag flyttade från min dåvarande sambo som inte ens tillät blommflugor hemma och Leif fick flytta med mej.

Som vilken 20 åring som helst är man ju nyfiken på livet .. dvs pojkar och allt vad det har med sej. I det här fallet så fastnade jag för en ny pojke.. en rätt blyg och svårflörtad sådan. Men skam den som ger sej .. En dag så var det VI!
Några veckor senare hände det som alltid förr eller senare alltid händer .. Han skulle stanna över natten. Vad som hände under natten tar jag inte upp här ( mor,far och min son läser nämligen ) men det kom en morgon. Pojkar har en tendens att gå på toaletten det första dom gör på morgonen .. jag har en tendens att inte ens märka om en lastbil kör genom väggen .. på morgonen.

Sagt och gjort .. jag vaknade av någon underlig anledning och märkte att andra halvan på sängen var tom .. Inte ett dugg konstigt ( hade ju varit sambo ) .. Sen vaknar hela jag till,snabbare än stålmannen kastar jagmej ur sängen och flyger mot toaletten.
Sen händer allt som i slowmotion!!
Jag ser Leif glida ur tvättkorgen där han sovit ( läs varit förpassad till ) under natten. Jag ser att Leif har en glasartad blick! Han har fått span på en naken tå!! Jag får inte fram ett ljud! men det får stackarn som står och kissar .. han skriker .. förmodligen både i chock och av smärta.

Ja,en grabb som står på toaletten med en iller i foten .. en kissande snopp i handen är förlåten för att han inte prickar toaletten!
I det här fallet tror jag han prickade allt utom toaletten ..

Behöver knappast yppa vad som hände sedan ..
Just det .. ingenting .. absolut ingenting.
Han klädde på sej och drog ..