onsdag 7 oktober 2009

Maktmissbruk? Politik?? .. Samma skit??

Vet inte riktigt vart jag ska börja ..

En väninna ringde mej i går efter att ha ringt sin sons A-kassa för att meddela att han har jobb .. Jo,man måste ringa och meddela den saken annars blir man tydligen avstängd. Så långt är jag med .. sen brister det litet i logiken.
Det visar sej nämligen att man får inte ringa åt någon " annan" än sej själv i det här fallet sin son. Inte ens för att meddela en sådan sak som att ungen jobbar .. vrt kan det bli fel där?? Förmodligen om ungen själv inte kommer åt att ringa!! Han kunde ju ha fått jobb i dom stora mörka skogarna där det inte finns täckning för en mobil? Vad hade hänt då ? Jo han hade blivit avstängd .. Ringer någon annan åt en så kan man bli avstängd ..

Ja, Sveriges arbetsmarknadspolitik luktar lätt fis .. å värre blir det!

Jag får inte jobba .. nä det är sant .. Men jag vill jobba!!!
Jag jobbar gärna dygnet runt bara jag vet att jag FÅR jobba .. tycker det hör livet till mellan 18-65. Jag tycker dessutom om att jobba .. tror själv att jag jobbar bra .. Vet att jag aldrig är sjuk .. har ingen unge som jag måste stanna hemma för att ta hand om .. Jag själv biter hellre ihop än sjukanmäler mej .. ( nja ,liiten överdrift kanske ). Man får hellre skicka hem mej om jag inte mår bra såvida det inte är med livet till låns då ..

En sådan som mej är ( oki enl mej då ) en ren och skär tillgång i arbetslivet .. speciellt iom att jag sedan 16 års ålder jobbat inom äldreomsorgen .. och trivs med det.

Men,jag har inte fullt ut den omtalade undersköterske utbildningen .. Då kan man ingenting!

Sen har jag jobbat som en gallärslav under lite drygt två års tid och risken att jag hamnar under den underbara lagen om anställnings skydd börjar närma sej. Vad gör man då?
Jo,en människa som under drygt två och ett halvt år ställt upp i ur och skur .. delat på mej för att täcka upp när det inte finns folk .. ja gått dubbla turer .. tagit dagar fastän jag jobbat bra mycket mer än vad lagen tillåter för att jag vet att mina arbetskamrater annars får gå kort . Tom gått ut och jobbat kl 01.45 på natten när natt personalen blev sjuk ..
Mej portar man!! Kalla handen .. inget mera jobba .. Tar ut pensionärer i tid och otid för att det inte finns folk ..

Ja detta då för att undvika att JAG inte ska få dagarna som behövs för att jag ska bli fast anställd .. Vem faan vill ha en fast anställning i en sån här kommun?? *suck* jag .. Men enbart för att jag gillar jobbet och trivs .. För att det är nära .. för att kunna finnas till hands för min son .. etc,etc ..

Nope .. jag är ingen bitterfitta .. jag är inte ens bitter .. !
Jag är däremot förvånad över hur otroligt dumt man kan bära sej åt. Folk vandrar ut från kommunen,det finns ju inget att erbjuda .. snart går -40 talisterna och det är bara en liten,liten ynklig skara som VILL gå ut efter pensionen och jobba .. Dom flesta är slitna och vill ha sin pension i fred.

Nä,håller tummarna för jobb på annan ort .. även om det innebär att mina dagar blir längre och livet lite mera komplicerat .. För kommunen vill jag aldrig mer jobba åt ..
Än värre är att jag är inte ensam ..