tisdag 2 juni 2009

Att det ska va så svårt att äta!

Inte så att jag lider av ätstörningar .. snarare tvärtom ..

Så nu har jag satt hårt mot hårt här och dom 5 kg som helt plötsligt en dag bara fanns där ska bli ett minne blott!

Hur gör man då?
Jo antingen tar man bort fett .. eller så tar man bort kolhydrater! Tyvärr är ju grejen den att en fin mix av både kolhydrater och fett är det som gör livet värt att leva. Exempelvis så gör sej en god ostbit mycket bättre tillsammans med en härlig frukt som typ sharon frukten. Denna frukt är ju i gengälld full med ljuvligt socker som i sin tur då blir kolhydrater .Ja och tillsammans är dom lifsfarliga för midjemåttet om man inte är elitidrottare eller nåt annat sunt. Jag är inget av det,bara hundägare och uppenbarligen räcker det inte till. Fullt så illa är det väl inte,men min rygg i kombination med arbetslöshetens tröstätande har satt sina spår.

Hursomhelt så har jag tagit två beslut den här veckan,ett är att mota kolhydraterna i dörren .. stog och vägde sött mot fett ett tag .. Insikten gjorde att det feta vann. Det andra beslutet är att klippa av mej håret.

Har nu under lunchen tillverkat mat för två dagar.
En köttfärslimpa med fyllning av squash ( hur tusan stavar man ?) ost och tomat. Kryddat med vitlö så klart .. Givetvis kladdade jag in både grädde och ägg .GI? tror det för jag kan inte finna nån kolhydrat där inte.

Två stora paprikor är fyllda med ost och köttfärs,löken var slut så ett litet expriment med friterad lök ( sån man köper på påse ) åkte med. Kryddningen är min egna odlade basilika. Luktar gott i alla fall.

Just det här med frukost är ett givet gissel eftersom jag inte gillar att äta frukost .. har lytt Tess och blandar grekisk yoghurt med grädde .. å så nötter på det. Fy tusan,det vänder sej i magen men stannar än så länge kvar . Men hon har rätt den käre Tess .. för mätt som satan blir man!