fredag 5 juni 2009

Man blir bara så ledsen ..

I går kväll när jag var på väg hem efter att ha klippta av mej håret ( jo det blev bra ! ) såg jag en kille gåendes på cykelvägen.
Vet inte riktigt varför jag tittade till,kanske för att han såg udda ut på något vis. Han hade en ryggsäck på ryggen och gick .. konstig .. Ja faktiskt bara konstigt,första tanken var en utvecklingstörning men sedan såg jag hans ansikte.

Den här kille har jag tidigare både umgåtts och jobbat ihop med .. En verkligen urnygg grabb,då menar jag utseendemässingt! En sån där kille som i alla fall jag kan vända mej om efter på stan ..
Han har precis som mej jobbat inom vården och dom gammla älskade honom,mjuk och snäll alltid med ett skämt redo.

Numera vänder jag bort huvudet när jag passerar honom ..
Vet inte riktigt varför jag gör det? Det är inte skammen över att känna och faktiskt gilla en missbrukare för det finns flera sådana som jag enbart pratar gott om. Jag har kört många turer till psyk akuten .. Jag har lagt ner många kronor på matkassar och skulle förmodligen göra det igen .. och igen.
Men just den här grabben orkar jag inte ens hälsa på ..

Kanske är det för att jag bara helt enkelt blir illa berörd?
Han annars så vackra ansikte är nu prytt av ett stort ärr på kinden .. ögonen som förr var fulla i faan är tomma och röda.
Han har fått den karaktärristiska alkis gången. Det har gått på några år bara men droppfoten och den sneda gången sitter där verkligen.

Han har mej veterligen 3 barn varav ett bor i byn ..

Vad är det som får en människa att tappa allt vett och förnuft för en flaska? Att överge sina barn och ersätta dom med tvivelaktigt sällskap och bakfylla?