fredag 4 december 2009

Från knorr till Ådi



Jag lagade min Ådi själv igår!

Avgassystemet hade halkat ur en flärp som höll ihop två rör. .. enkelt!
Man skruvar bara loss skruvarna sätter rätt och tillbaka flärpen med samma skruva. Äntligen något jag ror på.

Insåg med en gång att man behöver två skiftnycklar,en att dra med och en att hålla emot med. Lånade en inne på OK å gav mej sedan ikast med bilen.
Hur svårt ska det va? Jo då .. tillräckligt svårt kan jag lova! Skruvarna var naturligtvis fastrostade och gick inte att få loss .. Då börjar man säja fula ord och fram mana krafer som inte anses kvinnliga!

Vad händer då? Naturligtvis går flärpen sönder i sitt rostiga tillstånd. Men det är ingen fara på taket .. jag är ju på Ok.
Knatar in och berättar att ja vill köpa en flärp som håller ihop två rör under bilen. Ungefär samtidigt som jag uttalat meningen inser jag att läget är relativt kört!

Vad har man på OK? Tobak .. lotter .. mat så man kan storhandla. Ett Sibyllakök finns .. Allehanda dekorations tjaffs hörande årstiden till .. Men vart är bildelarna? Å vart är den kunniga personalen? Dom kan rabbla innehållsförteckningen över en kabanoss .. Men har inte en susning om vad en flärp är!
Nu är ju inte jag den som ger mej i första taget .. så jag gick ut och hämtade den trasiga flärpen och sa att - en sån här ska jag ha -

Hm,vad är det där frågar killen? Tja .. en flärp säjer jag .. - vi säljer inte flärpar här säjer han -

Efter diverse dividerande insåg jag läget kört! Även om dom nu sålt flärpar så hade dom inte haft min flärp ändå .. Varför?? Jo,för jag kör Ådi å då får man åka in till storstan för att få tag på flärpar.

Vid det laget var jag riktigt uppjagad ( läs irriterad ) ringde än en gång upp min Ådis förra ägare som inte erbjudit sej att fixa flärpen .. krävde att han genast,omgående helst förut skulle komma ner till mej med en ersättningsflärp.
Det gjorde han .. men jag fick pilla dit den själv .. just då var jag ettrig! Men nu är jag rätt stolt över mitt handhavande/problemlösning av flärpar.