söndag 20 december 2009

Kaffe,Aftonbladet och försäkringskassan .. ( Reinfeldt )

Blev sittandes vid köksfönstret med datorn framför mej .. Utanför snöar det. Jag har en granne mitt emot mejsom har närmare till sin 80 års dag än till 70. Denne granne är antingen en högt gräs och snö hatare eller allmänt vital. Jag är väl rätt säker på att han är går åt det vitala hållet.

Sommartid påminner hans gräsmatta mer om en golfbana är just en gräsmatta hos en vanlig medel Svensson på snart 80 bast. Vintertid ser man alltid asfalten vid hans garagenerfart .. mer än man kan säja om min garagenerfart! Där kommer asfalten fram någon gång i april.

Jag kommer ihåg en sväng i sommras,just den dagen var det lika varmt som i helvetet .. Samma dag hade jag 3 arbetspass gjorda ( ja på en dag alltså ) och var väl trött i allmänhet. Grannen kommer över och pratar lite när jag anländer från sista skiftet .. Ja ni vet frågar så där i allmänhet hur det är och hur mitt projekt i trädgården går ( uppenbarligen inte bra men ändå ). Jag yppade väl precis som det var just i det ögonblicket .. Att jag var glad om jag hade tid över att komma på toaletten och att jag i så fall förmodligen skulle somna ifrån det jag skulle göra på toaletten.
Grannen får då något drömmande i blicken och yppar orden .. Den som ändå fick jobba!
Karln är dubbelt så gammal som mej och uppenbarligen både dubbelt så pigg och arbetsför .. Oki,en liten överdrift där kanske men det var så jag kände just då!

Med den händelsen i sommras på näthinnan går jag in på Aftonbladet ( som varje morgon ) .. Och där stannar jag givetvis till vid vad försäkringskassan ( läs Reinfeldt ) ställer till med i samhället!
Vid det här laget är det inget jag behöver gå in på närmare för det torde vara allmänt kännt för alla.

Men jag blir så beklämd över svenska folkets flathet .. Vi gör ju för tusan inget för våran egen situation i dagens samhälle!
Halta och lytta .. Lama och blinda .. icke operativ cancer alla ska ut i arbetslivet och jobba ...

vilket jävla arbetsliv då? Det finns inga arbeten .. och där det finns så drar dom in på folk!

Nu har ju i alla fall jag protesterat så mycket jag bara kan på "lokal nivå" ..
Själv får jag inte jobba för jag är inte utbildad undersköterska .. inte fullt ut . Jag har typ 3 månader kvar på den utbildningen. Tyvärr så VILL jag inte gå färdigt heller . Men en nyutbildad brutta på 20 bast får jobba ..

Vart är all min arbetslivserfarenhet sedan -84 inom omsorgen och vården ? Jo,den finns kvar!

Jag är duktig på det jag gör .. å vågar dessutom säja det. Jag är den perfekte vikarien som kommer när nån ber om det . Avbryter det jag håller på med och drar till jobbet om det så behövs. Jag känner inte efter om jag orkar eller vill .. Blir hellre hemskickad från jobbet än ringer mej sjuk .

Fy faan va bra jag är alltså!!
Ocj jobb verkar det finnas .. pensionärer och fastanställda får gå ut och täcka upp före mej .. För jag är inte utbildad! På vaddå? samma sak som jag gjort i alla år och det med bravur ( om man bortser från att städa då) . Usch .. nä lämnar det ämnet för det gör mej bara såå förbannad. Ser fram emot måndagen och om mina protester på "lokal nivå " gett något .. Men ,jag är nöjd och rätt stolt över mej själv som faktiskt orkade än en gång ta handen ifrån munnen och protestera .. Jag vågade tala för mej själv!!

Till försäkringskassan ( Reinfeldt)
Jag fick avslag på min sjukskrivning ( av läkare då ). Min rygg fick sej en törn i höstas .. Farbror doktorn sj skrev mej i 2 månader .. Försäkringsläkaren tyckte det räckte med 2 veckor. Ett hån mot mej som dom aldrig sett försöka torka sej i rumpan när det inte går att vrida på ryggen .. Bara ett exempel på vad ryggont kan ställa till med *L*

Måste vara ett rätt sjysst hån mot läkaren som sjukskrev mej oxå .. ifrågasätter ju deras kompetens rätt bra tycker jag .. iofs på lekmannanivå men ändå!

Men försäkringskassan tyckte jag skulle kunna söka jobb med min rygg .. Söka kan man ju alltid och gudarna ska veta att det har jag gjort!
Men dom hade faktiskt lite humor med i pappret med mitt avslag ( som givetvis överklagas ) ..
Försäkringskassan ansåg nämligen att jag var fullt arbetsför om jag undviker - Långvarigt gående,långvarigt stående,långvarigt sittande. Tunga lyft och monotona rörelse,vridmoment av överkroppen och trappor-

Jepp ..
Vad gör man?
Jo,jag överklagar naturligtvis och skriver samtidig in en förfrågan om dom har något ledigt jobb åt mej på F-kassan!

När man har en antingen tillfällig eller livstids funktions nedsättning utan att ha med sej typ lönebidrag ( jag vill inte ha det ) eller liknande .. Hur stor jävla chans är det att man får jobb då? Även om man kommer till en interjuv .. i mitt fall är väl ryggen så där tillfälligt kass .. Det går ju att bita ihop på arb tid och med lite Tramadol blir det tom kul att bita ihop men ändå ..

Sen .. vem anställer någon som tex gäspar sej genom en interjuv pga störd nattsömn som då kommer pga tex smärta? Vem anställer någon som helt uppenbart inte kan gå normalt pga tex smärta? Ingen som inte känner en .. jag VET!!
Dom som känner mej vet att trots min mellan varven rätt skruttigga uppenbarelse jobbar jag. Men försök att övertyga en främmande människa om det .. speciellt med pupiller som påminner om knappnålshuvuden ..

Hoppla,blev mycket det här .. men det kom från hjärtat än en gång!