onsdag 18 november 2009

Hemifrån - Oskarshamn - Linköping å hem!




Ja .. for 07.30 hemifrån med den rödhåriga till världens ände för att köpa bil!




I trakterna av Linköping var vi tvugna att stanna .. för att tömma blåsan å fylla på igen! Där vi stannade fanns det en korvbur och två mackar .. den ena macken använde vi toan på .. Golvet där inne .. ja vad säjer man?


En offentlig toalett med renare golv än jag någonsin haft här hemma *L*!! På den macken hade dom inga goa mackor så vi gick över till nästa mack. Tja .. mackor fanns det med råge men .. dom skulle värmas å "någon" hade glömt att sätta på ugnen *suck* efter en halvtimme fick vi våra någorlunda varma mackor som .. vi matade kråkorna med! Usch!!




Framme i Oskarshamn förlöpte det hela relativt odramatiskt .. solen tittade tom fram så det var en rätt trevlig resa!


Bilen ( Fronteran ) kom när vi ringde efter den .. Den rödhåriga inspekterade och konstaterade att vi inte åkt i onödan .. tur för henne det!!




Till banken å sätta över pengar .. skriva papper och tillbaka till min Ådi ,tanka Fronteran .. Sen sprack det!


Den rödhåriga tankade .. tog ur nyckeln och gick in för att betala. Väl tillbaka så gjorde vi upp återresan med stopp i Linköping för att svulla i Lasagne. Fronteran startade inte! Upp med telefonen efter ett antal misslyckade försök .. Inget svar!


Vad tänker man då? 40 mil hemifrån? Grundlurade? jo tanken var inte långt borta kan jag lova!




Efter en bra svettig stund och en bogseringslina rikare ringde faktiskt fd Frontera ägaren upp,han hade suttit i bastun .. Till vår räddning kom alltså en röd bil från räddningstjänsten ( vad gör man inte för flickor i nöd ) i den tre påklädda brandmän direkt ur bastun!


Fd Frontera ägaren stoppar in huvudet i bilen .. tar ut nyckeln ur tändningslåset .. det var alltså en nyckel av tre .. På just den nyckeln som den rödhåriga stoppade i tändningen hänger en lapp .. på lappen går att läsa .. - går ej att starta med - .. Tja .. jag skrattade i 10 mil!!




Vi kom ju iväg .. och jag insåg två saker .. i Småland åker man i 80 km i timmen som snabbast .. man bländar inte av vid möten i mörker .. Man kör gärna om på back krön med skymd sikt och heldragna linjer! Livet till låns på dom småländska vägarna alltså!




I Linköping skulle jag börja hålla koll på skyltarna .. det gjorde jag oxå .. fast det var nära ögat att vi hamnade i Helsingborg .. där fick jag äta upp bilnyckeln kan jag lova!!




Efter diverse missförstånd,U svängar och lite annat sånt ( små ) tjaffs fick vi i alla fall mat i magen ..
Runt 23 draget var vi faktiskt hemma .. trötta men vid rätt gott mod,varsin flaska snuskegod flädersaft rikare.
Bara hålla tummarna för att den rödhåriga inte förväxlar nycklarna fler ggr!