fredag 27 november 2009

Vildsvinets vara eller icke vara


Gjorde bort mej i går .. inte katastrofalt mycket men tillräckligt för att det ska vara en nagel i ögat på mej själv om inte annat.

Var inne på en av dom lokala blaskorna där jag normalt sett gärna lägger negativa kommentarer om varg jakt,om kommunens kortsiktiga lösningar på det mesta .. Ja och så nu då på vildsvinens vara eller icke vara eller nåt åt det hållet i alla fall!

Tyvärr kollade jag inte fakta utan yppade att vildsvinen inte tillhör vår naturliga fauna .. Skulle jag inte gjort för genast var det nån nisse där och rätade upp mej! 200 år sedan .. så länge sedan är det vi hade vildsvin här! Nu vet ni det!!

Vad jag däremot redan visste var alla varningar och förmaningar när jag bodde i Skåne .. Skulle jag ut med en grupp elever i den ynka lilla skog som fanns att tillgå så var jag tvungen att hålla kollen på vildsvinen .. speciellt om det var sån skog som kunde smaka bra .. Om det var sådan tid på året så dom hade kultingar ( det har dom ju för tusan året runt ). Hörde jag på radion att någon kört på ett vildsvin i trakterna skulle jag se mej för osv ..

Mina stackars elever vart ena baddare på att ta ut hörnen i paddocken .. Rida dragracing med häst ( om det funnes ) för ingen klår dom eleverna i att galoppera rakt fram på en sandväg 2 km lång .. Ja den gick mellan gården och sjön och var dessutom privat!

8-10 mil från mitt hem får människor sina trädgårdar uppbökade i snitt en gång i veckan när svinen är där och hälsar på. Skulle dom komma till min mors trädgård skulle det sluta med hjärtsnörp för mor som lever för sin trädgård .. Jag skulle ta pappas vapen,ge mej ut på grisjakt .. Pappa skulle bli förbannad för att jag tagit hans vapen och göra mor sällskap i hjärtsnörpen.

Sen skulle polisen jaga mej medan jag jagade svinen .. förmodligen är polisen fler än mej och jag skulle åka i fängelse .. Jr skulle bli lämnad ensam i stora världen och mina djur skulle inte ha någon som tyckte om dom och gav dom mat!

Inte undra på att jag inte vill ha några sådanan grisar!