torsdag 26 november 2009

Just det .. till er med hormondrakar ( tonårsföräldrar )

Hade inget att läsa så jag plockade i sonens bokylla ..
Fann faktiskt några fler böcker än dom jag köpt till honom!

Den där är bra sade sonen .. och ja i brist på annat så!
Den boken tog jag inte .. utan jag gav mej på den andra som var så där!

Ungdoms litteratur med ett stänk av beska droppar .. Boken heter I taket lyser stjärnorna och är skriven av Johanna Tydell.

I boken gestaltas två tonåringar som från utsidan är varandras motpoler .. Som i så många andra böcker ( romaner & noveller ) Till skillnad från våra vuxen böcker om i stort sett samma ämne .. dvs hjärta och smärta återspeglar den här boken den råa verkligheten så att det riktigt kramar till om hjärtat.

Två flickor utan fäder och med frånvarande mödrar .. en moder har inget val och den andra har gjort sitt val .. Den ena modern har fullt upp att kämpa mot cancer .. den andra väljer flaskan.

Den andra boken som min son tyckte var jättebra .. förmodligen för att det kanske var mer taget ur hans perspektiv heter Låtsaskungen .. skriven av Torgny Karnstedt.

Den här boken gestaltar våld och hårda ord .. Allt förankrat i barn som kommer i kläm .. vuxnas sätt att se på samma saker med olika ögon. En återspegling av den delen av vårat samhälle som vi "vanliga" förmodligen väljer att inte se!
Läs .. ! Böckerna finns förmodligen i varenda tonårings studieplan .. annars hade dom inte återfunnits i min sons bokhylla!