söndag 8 november 2009

Jag har väl egentligen inget emot flyktingar ..

Jag är ju själv tredje generationens flyktingbarn .. eller vid närmare eftertanke andra generationen. Mamma kom ju faktiskt till Sverige som flykting.

Men .. det finns alltid ett men med när jag tänker till!
Läste nu under morgonen på NWT om en insamling till rätten att vara människa .http://www.nwt.se/filipstad/article610708.ece Det är jättebra att människor bryr sej,man SKA bry sej om sina medmänniskor!!!

Samtidigt kan jag faktiskt förstå att många känner viss negativitet gentemot dom som kommer från andra länder.

Det är inte roligt att hamnat i det svenska ekorrhjulet .. vara tvungen att sälja allt man har för att få hjälp från det sociala som man kanske betalat sina skattepengar till genom ett halvt liv. Många får sälja av både bilar och bostadsrätter som dom gnidit och kämpat för att få råd till. Så ser man en "ny svensk" komma och glida runt i något som man själv förmodligen bara kan lägga till på önskelistan till tomten.

Visst .. det finns "nysvenskar" som har jobb och gjort det som vi en gång gjorde .. jobbade sej till sina drömmar!
Men när man vet att dom bor på sk förläggningar och inte gjort en knop i det svenska arb livet blir smaken i munnen fadd.

Nu är det inte flyktingarna jag vill åt .. önskar dom lika gott liv som jag önskar mej själv,mina nära och kära och naturligtvis alla andra!!

Jag önskar däremot att man inom den underbara politikens värld .. och alla andra världar där man blir omskriven pga en hjälpande hand till asylsökande kunde skänka alla andra en tanke.

Det pratas ofta om att det tar lång tid för handläggningen om en asylsökande ska få stanna eller inte .. Visst nämns det då och då att vi "andra" kommer i kläm när det gäller handläggningstider från A-kassa och försäkringskassa ..
Men vad får dom " andra " för hjälp under tiden?
Råkar man ha levt ett liv och därmed skaffat sej prylar är det som sagt bara att börja sälja av .. har ungen pengar på kontot så använd dom. Har hört mer än en gång om människor som hamnat i denna fantastiska sitsen mellan två jobb och mellan två kassor och därmed blivit tvungna att förnedra sej på socialkontoret med orden .. du får väl låna .. jaha av vem?? Alla har inte nån att låna av till att börja med!!
Eller du får låta räkningarna gå vidare .. jo jag tackar! Snuskigt kul å höra när någon sitter i en uppenbart tillfällig kris som har grunderna i lång handläggnings tid.
Det absolut mest förnedrande måste nog ändå vara att man erbjudas matkuponger .. för att gå ner och handla i den lilla kvartersbutiken ( utgår från mej själv nu och att jag bor i en by ).

Men vilka tar ställning för "Svenssons " som sitter i klistret?

Äh .. faan .. det är Reinfeldts fel det oxå!!