torsdag 5 november 2009

När snålhet går före visdom!

Det är väl drygt ett halvår sedan jag var snål ( läs dum ) sist. Den gången gällde det torrfodret till hundarna. Ja mina jyckar äter både torrfoder och färskfoder.
Blir kanske lite kaka på kaka där men vargen är inte så förtjust i någon sorts torrfoder medan dom andra två äter det som serveras.

Nu har jag ju löst det hela så superbra att det serveras färskfoder en gång om dagen .. eller eh .. kvällen. Mina jyckar är inte hungriga på dagen ju! Vargen får full ranson färskfoder medan dom andra får lite mindre ..
Enligt diverse ( självutnämda?) experter så ska man ju inte varken varva eller variera hundarnas mat. Det bryr inte vi oss om!!!

Så .. när hundarnas mat var helt slut och det var 2 dagar kvar tills foder bilen skulle komma .. Det var även ett par dagar kvar tills jag hade ett ärende int till stan där dom säljer just det torrfodret som mina hundar äter..
Vid ett sådant tillfälle när det är heltomt på hundmat,man jobbar häcken av sej och ser ingen mer lucka än dom som är inbokade i filofaxen gör man dumheter!

I det här fallet bestod dumheten i att köpa en halvstor påse med blå vit / coops / konsums eget märke eller vad det nu är.. det stog i alla fall hundmat på påsen.
Det här var under förmiddagen,jag for sedan iväg och jobbade kvällen.. kommer hem och tar fram kopplen det första jag gör .. Går ju liksom per automatik det där när man kommer hem.

Vi går en kort runda och hundarna gör ifrån sej .. Kommer hem igen,häller upp mat och byter vatten .. Sen slutar alla liknelser med en vanlig kväll.
Det är kiss på golvet både här och där .. stora pölar! Det är dyngblött i sonens säng .. i min säng.
Fråga mej inte varför jag med en gång lägger över det blöta på tiken men så gör jag i alla fall .. Bara att börja torka och tvätta.
Sov den natten rätt så spartanskt och var turligt nog ledig nästa dag.

När jag vaknar är det samma procedur som när jag kommer hem fast tvärtom .. Går upp,byter vatten fyller på mat och värmer kaffe till mej. Upptäcker pölar överallt!

Sen när jag står och torkar kiss kommer schäfer/huskey hanen och ställer sej mitt framför näsan på mej och .. kissar!
Han av alla hundar .. han som hellre dör än gör inne!

Jaha .. första tanken är en urinvägsinfektion .. men den känns inte helt bekväm. Andra tanken är prostatan,men han är ju kastrerad .. Diabetes? nja .. då borde han påvisa törst .. inte heller det stämmer med vattenskålen!
Njurarna!!
Han är FET och gammal ..
Tankarna maler på .. ringer vetten och vet inte riktigt vad jag ska säja.. Boka en avlivning bara så där? Försvarar mej med att han har haft det bra här hos mej och att han är gammal .. ingen hund ska behöva lida.
Näää,tanken känns inte bra!

Det blir en tid för lite prover osv .. Får svaren efter 3 dagar och dom är diffusa .. men jag hade inte räknat med något annat.
Det tar exakt ett halvt dygn från det jag hämtar färskfodret tills den gammle slutar kissa inne!
Oki,han fick en pencilinkur oxå men det var ett helt dygn efter jag hämtat maten så ..

En sak har jag lärt mej .. det är skillnad på mat och mat till djur precis som det är för oss människor.

Och vad gör jag?
Ja,köpte naturligtvis blåt vit kattmat i går .. 3 kg torrfoder och inte en enda katt som ens försöker äta .